Tento systém platí v obou kresech od 1. dubna 2008. Pro pacienty to znamená, že si nejprve musí zjistit, který lékař má právě službu, a pak se za ním vydat. Třeba i z Mohelnice do Starého Města nebo naopak.

Rozpis služeb je zveřejněn na internetových stránkách kraje (www.kr-olomoucky.cz) v sekci zdravotnictví nebo se lidé informaci dozvědí na telefonním čísle záchranky 585 544 444.

O změně rozhodli sami lékaři, když odmítli sloužit v nevyhovující a špatně vybavené ordinaci pohotovosti v Šumperku. Pokud by na změnu kraj nepřistoupil, pohrozili, že přestanou sloužit úplně.

„Péče ve vlastní ordinaci je o padesát procent lepší. Lidi si na to zvykli a přestali také službu zneužívat, “ řekla šumperská stomatoložka Nataša Loydlová Maturová.

„Dřív jsem mívala patnáct i dvacet pacientů za jednu službu. Teď přijde pár lidí. Myslím, že kdo nezanedbává prevenci, potřebuje pohotovost nejvýš jednou za deset let,“ dodala.

Proti novému systému se z obcí ozval pouze Zábřeh, a to až v polovině června. „Ta změna může vyhovovat jen stomatologům nebo úředníkům, nikoliv pacientům,“ řekl zábřežský zastupitel Jan Rýznar (nez.).

„Krajský úřad totálně rezignoval na svou povinnost zajistit zdravotní péči obyvatelstvu,“ přidal se Jiří Černý (KSČM). Zastupitelstvo pak odhlasovalo, že se změnou nesouhlasí, a pověřilo starostu, aby jednal s hejtmanem.

„O tomto usnesení nevím, ale pokud se na změně dohodli stomatologové, pak ani krajský úřad nic nezmůže. Podle zákona má sice kraj zabezpečit na svém území lékařskou službu první pomoci, obsah a rozsah služby však není definován. Kraj pouze může v případě potřeby požádat lékaře, aby se do služby zapojili, ale nemá žádnou sankci, jak je k ní přinutit,“ řekl vedoucí krajského odboru zdravotnictví Václav Rýznar.

Pacient projel půl okresu, než jej ošetřili

Od dubna řešil jen jednu stížnost pacienta z Jeseníku. Jeho jméno vedoucí odboru s ohledem na ochranu osobních údajů nesdělil. Muž vyrazil jednu červnovou sobotu, po noci probdělé kvůli bolesti zubů, nejprve na bývalou zubní pohotovost ve městě, pak podle instrukce na dveřích zavolal na záchranku, kde mu sdělili, že slouží lékař v Javorníku.

Muž si vypůjčil auto a do Javorníku zajel, tam zjistil, že dotyčný lékař je od ledna v důchodu. Po novém telefonátu na záchranku mu jiná pracovnice dispečinku řekla, že před čtvrthodinou se dověděli, že slouží lékařka v České Vsi. Pacientovi tedy nezbylo, než otočit auto a vyrazit zpátky.

„Systém pohotovostí je ve skutečnosti nefunkční, protože kdybych neměl možnost si zajistit auto, tak veřejnou dopravou bych se do Javorníku dostal až v 10.54 a do České Vsi bych to pak do 12 hodin nestihl. Vyjma použití taxi. Ptám se, kdo mi proplatí zbytečnou jízdu do Javorníku a zpět, tedy 64 kilometrů, což podle sazebníku přijde na 262 korun?“ ptal se pacient v dopise zdravotnímu radovi kraje.

Ten stížnost prověřil, a protože nikdo na záchrance, krajském úřadu ani stomatologické komoře nemohl prokázat, že změnu lékaře nahlásil, vzal zdravotní rada vinu na sebe a stěžovateli zaplatil 262 korun ze svého.

„Abych příště již nemusel platit, vydal jsem jasná pravidla. Pokud by se podobná věc opět stala, zaplatí ten, kdo zmatek zavinil,“ řekl Václav Rýznar.